söndag 27 maj 2012

EN BILD TILL OSERIÖSA LÄKARE PÅ KAROLINSKA

JAG GAV FÖRSLAG TILL
ETT NYTT SÄTT ATT TÄNKA.

JAG FÖRESLOG ATT NI SKULLE BÖRJA UTNYTTJA OCH UTVECKLA ERA SJUKSKÖTERSKORS KOMPETENS.

SJUKSKÖTERSKOR ÄR INTE NÅGOT LANDSTINGET ANSTÄLLER FÖR ER SKULL!

KORT INNAN JAG LÄMNADE KS LÄSTE JAG
I INTERN INFORMATION
ATT EN LÄKARES CA 25 ÅRIGA VÄNINNA VALTS SOM ENDA SJUKSKÖTERSKA TILL EN SJUKHUSÖVERGRIPANDE GRUPP.

TIDIGARE HADE EN ANNAN ÖVERLÄKARES VÄNINNA VALTS TILL EN ANNAN LIKNANDE GRUPP. INGEN AV DESSA TVÅ HADE KUNSKAP LÄMPAD FÖR SINA UPPDRAG.

DETTA HAR PÅGÅTT SEDAN LÅNGT INNAN MIN ANSTÄLLNING. 
JAG HAR ANSETT ATT OM NI VILL HÅLLA ER MED SMÅ VÄNINNOR SÅ FÅR NI ERSÄTTA DEM UR EGEN FICKA!

DET ÄR KLART ATT NI INTE VILLE HA MIG SOM CHEF PÅ AVDELNINGEN...

FYRA FACKLIGA FÖRETRÄDARE, FRÅN TRE OLIKA FÖRBUND, SOM ALLA ARBETAT MINST 20- 35 ÅR PÅ ENHETEN, LÄMNADE AVDELNINGEN PÅ KORT TID - TRE EFTER ATT JAG HADE LÄMNAT. 
JAG FRÅGADE EN AV DESSA OM ORSAKEN.
"KORRUPTIONEN", BLEV DET KORTA MEN SAMMANFATTANDE SVARET.

KORRUPTIONEN VAR UTBREDD NÄR JAG KOM  TILL KS 1996 - IDAG ÄR VERKSAMHETENS UTVECKLING HELT BLOCKERAD AV ATT ALLA ERA SMÅ VÄNINNOR MÅSTE FÅ DE TJÄNSTER OCH LÖNER DE VILL HA - FÅR DE INTE PRECIS SOM DE VILL  KAN NI DRABBAS PÅ SAMMA SÄTT SOM ÖVERLÄKAREN SOM ÅKTE UT 2009. HÄR RÅDER DJUNGELNS LAG - DET GÄLLER ATT ÄTA ELLER ÄTAS - ELLER ATT GÖMMA SIG OCH VARA SÅ TYST ATT MAN INTE MÄRKS.
MIN INTENTION, NÄR JAG SÖKTE TJÄNSTEN SOM VÅRDCHEF, VAR ATT BRYTA ETT MÖNSTER SOM JAG ANALYSERAT I 12 ÅRS TID.
DET HADE VARIT BRA FÖR ER OCKSÅ...


Jag som skriver denna blogg har kallats ”skandalsjuksköterska” i pressen. Människor har skrivit i inlägg i Dagens medicin att jag inte skulle få röra deras barn och att det är tur att jag är borta ur vården. Bakgrunden är följande. I juni år 2008 gjorde jag ett allvarligt misstag. Jag upptäckte själv att jag var skuld till ett barns snabbt stigande natrium (salt) och anmälde mig själv. Jag kunde låtit bli att anmäla mig och hoppats klara mig utan upptäckt. Jag kunde ha försökt kasta skuld på någon annan. I stället utsatte jag mig för stor risk genom att berätta. Jag hade varit en kritisk röst internt i många år och många hade gjort upprepade försök att manövrera bort mig från arbetsplatsen. Dagen efter blev jag hotad av en läkare och man har sedan spridit en rad lögner om mig via pressen. Jag försvarade mig inte. Orsak till att jag gjorde misstaget var att jag insåg att barnet utsatts för vårdskada redan, vid 1½ dygns ålder.  I mars 2010 vände jag mig till sjukhusets ledning. Fyra chefssjuksköterskor hade slutat mer eller mindre frivilligt och när erfarna barn/neonatalsjuksköterskor flytt från vanvården av barnen hade man rest till forna Östtyskland och värvat iva sjuksköterskor från vuxenvården. De saknar barnkompetens. När barn/neonatal sjuksköterskans funktion saknas på en avdelning för vård av för tidigt födda barn blir barnen svårt sjuka – det blir stor behov av intensivvård som många läkare och även andra tycker är ”häftigt”. Man skrämmer upp föräldrarna direkt de kommer till avdelningen, man talar om infektioner, hjärnblödning, blindhet och annat och man gör sedan barnen sjuka genom undermålig hygien, lågt utbildad personal och dålig medicinsk teknisk utrustning. Jag larmade sjukhusledningen 23 mars 2010 och blev anklagad för att ha mördat ett barn den 7 april. Jag kunde bevisa att läkarna ljög. Idag har jag fått rätt i HSAN, Förvaltningsrätten och Kammarrätten. Bloggen är mitt sätt att försvara mig mot allt som skrivits om mig i pressen sedan sommaren 2008. Om man vill få en sammansatt bild bör man läsa inläggen i den ordning de skrivits.