lördag 1 mars 2014

MEWS for neonates



Om jag blivit chef på Karolinska sjukhusets neonatala intensivvårds avdelning som jag försökte bli under åren 1999-2010 skulle mycket ha ändrats på den avdelningen. Framför allt skulle läkarna ha fått kliva åt sidan och lämna plats för sina sjuksköterskor. Och de sjuksköterskor som hellre velat göra karriär genom att bygga relationer med läkare än genom att utbilda sig skulle ha fått sluta som de sa till mig att de skulle göra. 
"JAG tänker i alla fall inte läsa omvårdnadsvetenskap" sa en liten kollega som jag kunde ha varit mamma till, som hade betydligt högre lönesättning än mig för att hon var en ja-sägare. "JAG tänker sluta här om du blir chef", sa hon och satte näsan i vädret och knyckte på nacken och vände demonstrativt ryggen åt mig. Jag tänkte att det fick hon göra om hon ville, för sannolikt skulle det vara bra för henne att komma ut i verkligheten från den skyddade verkstad där hon var en maktfaktor med stora möjligheter att krossa chefssjuksköterskor och kollegor som hon inte gillade. Hon skulle vara handledare för en kollega i iva vidareutbildning vid ett tillfälle. Jag iakttog detta med stort intresse. Eleven hade berättat för mig att hennes praktik skulle vara "på fördjupningsnivå". Jag var ganska säker på att min kaxiga yngre kollega inte hade en aning om vad det innebar. Det visade sig stämma. När jag gick till salen för att se hur det gick för eleven var hon lämnad ensam med ett barn. Hennes handledare hade tyckt att eftersom hon arbetat med barn innan så behövde hon ingen undervisning. Jag skulle - med stor glädje - ha tvingat kollegan som var handledare att läsa 1 år omvårdnadsvetenskap vid Sophiahemmet om jag blivit chef. Jag skulle inte ha givit lönelyft till de sjuksköterskor som hade äldre utbildning om de vägrat ta ansvar för att gradera upp sin kompetens. 

Men idag tänkte jag skriva om MEWS.
Jag hörde talas om MEWS på SLL:s Patientsäkerhetsdag på Huddinge sjukhus år 2009. 
Från programmet: 

Tidig riskidentifiering med MEWS 
Anna Gustafsson, Leg ssk, avd 34, Södersjukhuset AB 

VO Ortopedi, Södersjukhuset har under januari 2009 infört kontroll av vitalparametrar enligt 
MEWS (Modified Early Warning Score), som dokumenteras elektroniskt. Det strukturerade 
arbetssättet har lett till en kontinuerlig övervakning av patienterna, och en tydlig kommunikation 
mellan vårdpersonalen. Patientvården har därmed blivit effektivare och säkrare tack vare tidig 
identifiering av riskfaktorer och tidigt insatta åtgärder. 


Numera läser man om MEWS här och var. 
Från Aktuellt om vetenskap och hälsa.

MEWS, ett hjälpmedel för personalen att bedöma patienternas vitala funktioner och tidigt upptäcka försämringar, används på allt fler vårdavdelningar vid SUS i Lund. Även i Malmö används systemet, men i begränsad omfattning.
MEWS, Modified Early Warning Score, började användas i Lund i början på 2000-talet. Systemet kommer från England och innebär att patienternas tillstånd regelbundet bedöms utifrån fem parametrar: andning, puls, systoliskt blodtryck, temperatur och medvetande. Om patienten har en puls på mer än 130 slag i minuten ger det tre poäng på MEWS-skalan. En kroppstemperatur på 35 grader eller lägre ger två poäng. Om den sammanlagda poängen för patienten är fyra poäng eller mer ska en mobil intensivvårdsgrupp tillkallas.
– Sedan systemet infördes upplever vi att patienterna kommer till oss betydligt tidigare i sjukdomsförloppet än innan, och ju tidigare behandlingen sätts in desto bättre resultat, säger intensivvårdssjuksköterskan Magnus Olsson på IVA.
http://www.vetenskaphalsa.se/forsamrade-patienter-upptacks-snabbare-med-mews/
Från Internet medicin: 

MEWS (Modified Early Warning Score)

Andningsfrekvens: / min
Puls: / min
Systoliskt blodtryck: mmHg
Temperatur: ° C
CNS:  Alert
 Nytillkommen förvirring
 Reagerar på tilltal
 Reagerar på smärta
 Reagerar inte alls
Urinproduktion:  Normal
 < 35 mL/h
 < 20 mL/h
 Ingen
 Stor
Fyll i för att beräkna
http://icd.internetmedicin.se/MEWS


Så här kan en MEWS skala se ut: 



Landstinget i Östergötland, som har föredömliga PM och riktlinjer liggande på nätet, använder MEWS.
http://www2.lio.se/PM-medicinska-o-vardadm/PM-dokument/ViN-gemensamt/MEWS/

Vad gjorde jag när jag hörde föreläsning om MEWS?
Jag antecknade så pennan glödde och gick sedan hem och försökte konstruera en neonatal version av MEWS. Varför?
Jag förstod omedelbart nyttan av MEWS. När man nu hör rapporteras att sjukdom och komplikationer upptäcks tidigare av vården sedan man infört MEWS förstår jag det. Det har nämligen funnits - och finns - ett extremt svårt problem i sjukvården. Det handlar om kommunikation mellan olika grupper.

Inom vården finns nämligen en yrkesgrupp som inte ser sig som det de är - en grupp med en specifik kompetens som jobbar på samma arbetsplats som flera yrkesgrupper som var och en OCKSÅ har egen och specifik kompetens. Många i denna grupp tror på fullt allvar att ingen kan kunna något som de inte kan - och många anser att även kvinnliga läkare befinner sig på lägre nivå än de manliga. 
Många läkare föredrar att arbeta med undersköterskor framför sjuksköterskor för uskor har inte den kompetens som krävs för att ifrågasätta läkare.
Läkarna i Sthlms neonatalvård har kommit på en väldigt bra modell. De har trakasserat väl utbildade, seriösa och noggranna svenska barnsjuksköterskor tills de givit upp och lämnat verksamheterna. Då har man rest till forna Östtyskland och värvat sjuksköterskor som är perfekta samarbetspartners med dessa läkare. De kan inte neonatalvård. De kan inte svenska. De är präglade av att ha växt upp i ett totalitärt samhälle där alla varit tänkbara spioner på grannar och vänner. De håller tyst och lyder.

Vissa -inte alla - läkares så gott som totala oförmåga att ta emot information från andra yrkesgrupper ställer krav på unika lösningar i vården. Det var ett av de problem jag skulle tagit tag i som chef. Jag hade en plan som omfattade 3-4 år framåt i tiden när jag sökte tjänsten som vårdchef 2007. Då fanns fortfarande viss kompetens kvar att bygga på i gruppen. När jag slutade år 2010 var de smartaste och mest seriösa borta. Kvar var det hårda gäng som manövrerat bort sina chefssjuksköterskor både 1998-99 och 2009-10 och en grupp livsfarliga tyska iva sjuksköterskor som inte hade en aning om hur man ska vårda för tidigt födda.
KI ska starta en vidareutbildning specifikt mot neonatal intensivvård nu. Problemet är att de som kunde varit lärare där, som visste hur man vårdar i svensk neonatalvård, finns inte kvar. Om en blind leder en blind så sägs båda hamna i gropen - jag skulle säga att när det gäller Sthlms neonatalvård så är det barnen som kommer att hamna i graven...

Sedan årtionden, kanske århundraden, har många läkare betett sig som om de trodde att de är sterila. De har inte tvättat sina händer mellan patienterna. De har kunnat gå i samma läkarrock, från avdelning till avdelning, utan att byta den på månader. Det har varit som deras verktygslåda. Sedan insåg de att man måste använda handsprit osv. Då skapade de "basala hygienrutiner" som verkligen är så basala, på så låg nivå, som många läkarens kunskap är.

Många läkare har också utgått från antagande om att sjuksköterskor är obildbara, ett dött verktyg i läkarens hand, något som bör vara tyst och livlös tills läkaren kallar på uppmärksamhet - som något man stoppar i bröstfickan på läkarrocken för att ha till hands.

När man rapporterat om olika symtom hos ett barn har det alltid funnits de som lyssnat - det finns många bra läkare också - men i många fall har det varit som att tala till väggen eller värre. Vissa läkare tycker att det är roligt att göra ner medarbetare som kommer och rapporterar olika symtom på sjukdom. Jag insåg direkt jag hörde om MEWS att det skulle kunna bli en brygga över den svarta djupa flod av missförstånd som hela tiden uppstår.
Får läkaren en basal riktlinje, en skala, en tabell, något konkret, kopplar det rätt i förhållande till hur han tänker. Om jag blivit chef hade det blivit många tabeller och modeller för att skapa god och säker vård och gott samarbete mellan envisa läkare och sjuksköterskor som är så förtryckta att de inte ens klarar att inse vad de själva kan.

Hittade denna påbörjade tabell bland sparade dokument i min dator idag när jag skulle förbereda lektion - jag arbetar som vårdlärare igen. Dokumentet är sparat 11 november 2009, fem månader innan man manövrerade bort mig från min arbetsplats. Jag höll precis på att försöka skapa en neonatal MEWS.


MEWS Modified Early Warning Score in neonatal care
(Original version created November 2009).

POÄNG 
3
2
1
0
1
2
3
PULS
<80

<100

100-
120

120-
150

150-
180

180-
210
>210

RESP

<-20

-20

-10

ENL
ORD

+10

+20

>+20

APNÉER

APNÉER
STIMUL
3 + >

APNÉER
STIMUL
1-2

APNÉER
VÄNDER
SJÄLV

INGA
APNÉER

1-4
APNÉER/
DYGN

5-10
APNÉER
DYGN

> 10
APNÉER/
DYGN

BLTR

MP
<-10

MP
-10

MP
-5

ENL
ORD

MP
+ 10

MP
+20

MP
>+20

KROPPS
TEMP

< 35,0

35,1-
35,9

36,0-
36,6

36,7-
37,2

37,3-
38,0

38,1-
39,0

> 39,0

KUVÖS
TEMP/
12 TIMMA

+> 2*

+1-2*

+ 0,5-1*

STABIL

-0,5-1*

-0,5-1*

->2*

CNS

UT-
SLAGEN

TRÖTT
MEN REAG.
V VÅRD

SLAPP

ADEKVAT

SPRITTIG
IRRI
TABEL

UTSTR
KORSADE
BEN

BILI
RUBIN
stigning/
timma







Urin
produktion
ml/kg/tim































copyright
signatur/
FB Tekla
Karlsson










 ENGLISH VERSION - from 1 Mars 2014
(My construction)

MEWS Modified Early Warning Score in neonatal care


POINTS  
3
2
1
0
1
2
3
HEART 
RATE
<80

<100

100-
120

120-
150

150-
180

180-
210
>210

RESP
RATE

<-20

-20

-10

ACCORD
TO
PHYS
ORDER

+10

+20

>+20

APNOEAS

APNOE
DEMAND
STIMUL
3 + >

APNOE
DEMAND
STIMUL
1-2

APNÉER
BABY 
TURN 
SELF

NO
APNOE

1-4
APNOE/
DAY
AND 
NIGHT
5-10
APNOE/
DAY 
AND
NIGHT

> 10
APNOE/
DAY
AND
NIGHT
BLOOD
PRESS

MEAN 
PRESS
<-10

MP
-10

MP
-5

AGE
DEPEND.
ACCORD
TO 
PHYS
ORDER

MP
+ 10

MP
+20

MP
>+20

BODY
TEMP

< 35,0

35,1-
35,9

36,0-
36,6

36,7-
37,2

37,3-
38,0

38,1-
39,0

> 39,0

CHANGES
INCUBATOR.
TEMP/
12 HOUR

+> 2*

+1-2*

+ 0,5-1*

STABLE

-0,5-1*

-0,5-1*

->2*

CNS

EX-
HAUSTED
/ MIN.
VITAL
SIGNS
TIRED
BUT 
REACTING
WHILE 
DISTURBED

SLACK

ADEQ-
UATE

QUIVERS
SPLENE-
TIC

OUT-
STRETCHED
CROSSED 
LEGS/
OPISTO-
TONUS

ENHANCED
BIL/hour



ACCORD
TO PHYS
ORDER



URIN
PROD.
ml/weight/h



ACCORD
TO
PHYS
ORDER



























all rights reserved
to signature
FB Tekla
Karlsson








Jag minns inte längre exakt hur man skulle tänka om poängsättningen. Jag minns inte heller om jag tänkt lägga till fler parametrar. Det jag minns säkert är att införande av denna modell skulle ha haft hög prioritering direkt jag blivit chef...


Introduktion:
Jag som skriver denna blogg har kallats ”skandalsjuksköterska” i pressen. Människor har skrivit i inlägg i Dagens medicin att jag inte skulle få röra deras barn och att det är tur att jag är borta ur vården. Bakgrunden är följande. I juni år 2008 gjorde jag ett allvarligt misstag. Jag upptäckte själv att jag var skuld till ett barns snabbt stigande natrium (salt) och anmälde mig själv. Jag kunde låtit bli att anmäla mig och hoppats klara mig utan upptäckt. Jag kunde ha försökt kasta skuld på någon annan. I stället utsatte jag mig för stor risk genom att berätta. Jag hade varit en kritisk röst internt i många år och många hade gjort upprepade försök att manövrera bort mig från arbetsplatsen. Dagen efter blev jag hotad av en läkare och man har sedan spridit en rad lögner om mig via pressen. Jag försvarade mig inte. Orsak till att jag gjorde misstaget var att jag insåg att barnet utsatts för vårdskada redan, vid 1½ dygns ålder.  I mars 2010 vände jag mig till sjukhusets ledning. Fyra chefssjuksköterskor hade slutat mer eller mindre frivilligt och när erfarna barn/neonatalsjuksköterskor flytt från vanvården av barnen hade man rest till forna Östtyskland och värvat iva sjuksköterskor från vuxenvården. De saknar barnkompetens. När barn/neonatal sjuksköterskans funktion saknas på en avdelning för vård av för tidigt födda barn blir barnen svårt sjuka – det blir stor behov av intensivvård som många läkare och även andra tycker är ”häftigt”. Man skrämmer upp föräldrarna direkt de kommer till avdelningen, man talar om infektioner, hjärnblödning, blindhet och annat och man gör sedan barnen sjuka genom undermålig hygien, lågt utbildad personal och dålig medicinsk teknisk utrustning. Jag larmade sjukhusledningen 23 mars 2010 och blev anklagad för att ha mördat ett barn den 7 april. Jag kunde bevisa att läkarna ljög. Idag har jag fått rätt i HSAN, Förvaltningsrätten och Kammarrätten. Bloggen är mitt sätt att försvara mig mot allt som skrivits om mig i pressen sedan sommaren 2008. Om man vill få en sammansatt bild bör man läsa inläggen i den ordning de skrivits.
tekla.karlsson@hotmail.se