tisdag 28 november 2023

Bevis för att CPAP aggregaten återanvändes i vården av stockholmarnas minsta barn

 Introduktion:

Jag som skriver denna blogg har kallats ”skandalsjuksköterska” i pressen. Människor har skrivit i inlägg i Dagens medicin att jag inte skulle få röra deras barn och att det är tur att jag är borta ur vården. Bakgrunden är följande. I juni år 2008 gjorde jag ett allvarligt misstag. Jag upptäckte själv att jag var skuld till ett barns snabbt stigande natrium (salt) och anmälde mig själv. Jag kunde låtit bli att anmäla mig och hoppats klara mig utan upptäckt. Jag kunde ha försökt kasta skuld på någon annan. I stället utsatte jag mig för stor risk genom att berätta. Jag hade varit en kritisk röst internt i många år och många hade gjort upprepade försök att manövrera bort mig från arbetsplatsen. Dagen efter blev jag hotad av en läkare och man har sedan spridit en rad lögner om mig via pressen. Jag försvarade mig inte. Orsak till att jag gjorde misstaget var att jag insåg att barnet utsatts för vårdskada redan, vid 1½ dygns ålder.  I mars 2010 vände jag mig till sjukhusets ledning. Fyra chefssjuksköterskor hade slutat mer eller mindre frivilligt och när erfarna barn/neonatalsjuksköterskor flytt från vanvården av barnen hade man rest till forna Östtyskland och värvat iva sjuksköterskor från vuxenvården. De saknar barnkompetens. När barn/neonatal sjuksköterskans funktion saknas på en avdelning för vård av för tidigt födda barn blir barnen svårt sjuka – det blir stor behov av intensivvård som många läkare och även andra tycker är ”häftigt”. Man skrämmer upp föräldrarna direkt de kommer till avdelningen, man talar om infektioner, hjärnblödning, blindhet och annat och man gör sedan barnen sjuka genom undermålig hygien, lågt utbildad personal och dålig medicinsk teknisk utrustning. Jag larmade sjukhusledningen 23 mars 2010 och blev anklagad för att ha mördat ett barn den 7 april. Jag kunde bevisa att läkarna ljög. Idag har jag fått rätt i HSAN, Förvaltningsrätten och Kammarrätten. Bloggen är mitt sätt att försvara mig mot allt som skrivits om mig i pressen sedan sommaren 2008. Om man vill få en sammansatt bild bör man läsa inläggen i den ordning de skrivits.




Personalmöte 990324

Närvarande:Karin D, Pernilla, Maria J, Anne, Katarina E, Eva H, Camilla T, Anna H,

Karin B, Ann Carin S, Maria E, Anita L.

Justerare:Katarina E HA2 JISTERAT

Sekreterare: Karin B

Mötet öppnas:

Förra mötets protokoll:

#Måttband finns na i transportkuvösen

#Ställningar skall finnas till Cpap-drivarna

#Intralipid skall alltid blandas med Soluvit och Vitalipid

#Pampers blöjor på prov tom 18/3

#I nya kuvösen måste fläkthjulet tryckas ned ordentligt efter tvätt annars går kuvõsen

sÖnder

#Våra barnkläder får inte skickas till tvätten

Detta mötes protokoll:

#Karin D:Studiedag/Planeringsdag ăr bestämt till 20/ 4 och 26/4. Preliminär bokat

Junibacken. Frân kl 13.00 pả eftermiddagen och framåt. Tågåkning samt mat av nản

sort. Ge gārna forslag på ămnen att prata om eller föreläsningar att lyssna pả. Tänk på

att vi skall ha denna dag tillsammans med DS20.

#Karin D:Företaget Meda som gör det slutna sugsystemet kommer hit 25/3, 29/3 samt

30/3 för att alla ssk skall få visa när de suger i systemet och vi kan ãven komma med

SY

förslag till förbättringar. GAUER NEN


#Karin D: Cpap-aggregaten som vi diskar och återanvänder ăr engångs artiklar på

andra ställen. Men vi kan fortsătta att återanvănde dem. Obs tănk dock på att de måste

torka ordentligt och inte ligga länge med fukt i för dả börjar det att växa.


#Karin B: Ancotil skall förvaras mörkt och i rumstemperatur. Det står inte i FASS inte

heller på beredningslistan att det skall förvaras mörkt. Det kan man väl lãgga till när

man förnyar listan. Prata med Ann-Sofie.

#Maria J:Det kommer än föräldra enkät somn rör hela ALB. Den skall delas ut under två

veckor till 30 föräldrar. 12/4-25/4. Maria J och Gun P kan informera mer.

#Ann C:Glom ej eran signatur när ni har gjort färdigt ngt tex:Kuvös, medicin,

dropp,akutvăska,A-kat låda osy.

#Karin D: Bemanning under sommaren Xommer att vara 4(ssk)-4(bsk)/pass. Antalet

vårdplatser kommer att vara detsamma. do

DMAL

#Inger H: Info om 1-års kalas på ALB 9/6 11-11.30 pressträff i H-entren. Ngn skall

inviga "pippi-dagen". Förfriskningar i Entren. Barnkör, ettårs-ljus osv. Fest på resp

avdelning samt överraskningståg, Skansen 10/6 med uppträdande, auktion osv.

M

TA



Jag sökte tjänst som sektionsledare 1999.

Min avsikt var att skydda barnen från infektioner, syrebrist, starkt ljud och ljus osv och att arbeta med anknytning, och uppfödning. 

Sektionsledaren Karin D, som meddelade att begagnade CPAP aggregat skulle fortsätta att användas till stockholmarnas minsta barn, omöjliggjorde för mig att bli chef.

Hon vägrade samverka med mig på jämställd nivå...

En facklig företrädare berättade det.




Fundera över detta. - Om ett barn som fötts friskt, kopplas till utrustning som den på bilden, som har återanvänts gång på gång, efter att ha varit kopplad till barn som fötts med sepsis/ blodförgiftning, som drabbats av infektion - som kanske till och med dött av infektion, vad händer?