onsdag 29 november 2023

LAH om triggning av andningsunderstöd med mera

Introduktion:

Jag som skriver denna blogg har kallats ”skandalsjuksköterska” i pressen. Människor har skrivit i inlägg i Dagens medicin att jag inte skulle få röra deras barn och att det är tur att jag är borta ur vården. Bakgrunden är följande. I juni år 2008 gjorde jag ett allvarligt misstag. Jag upptäckte själv att jag var skuld till ett barns snabbt stigande natrium (salt) och anmälde mig själv. Jag kunde låtit bli att anmäla mig och hoppats klara mig utan upptäckt. Jag kunde ha försökt kasta skuld på någon annan. I stället utsatte jag mig för stor risk genom att berätta. Jag hade varit en kritisk röst internt i många år och många hade gjort upprepade försök att manövrera bort mig från arbetsplatsen. Dagen efter blev jag hotad av en läkare och man har sedan spridit en rad lögner om mig via pressen. Jag försvarade mig inte. Orsak till att jag gjorde misstaget var att jag insåg att barnet utsatts för vårdskada redan, vid 1½ dygns ålder.  I mars 2010 vände jag mig till sjukhusets ledning. Fyra chefssjuksköterskor hade slutat mer eller mindre frivilligt och när erfarna barn/neonatalsjuksköterskor flytt från vanvården av barnen hade man rest till forna Östtyskland och värvat iva sjuksköterskor från vuxenvården. De saknar barnkompetens. När barn/neonatal sjuksköterskans funktion saknas på en avdelning för vård av för tidigt födda barn blir barnen svårt sjuka – det blir stor behov av intensivvård som många läkare och även andra tycker är ”häftigt”. Man skrämmer upp föräldrarna direkt de kommer till avdelningen, man talar om infektioner, hjärnblödning, blindhet och annat och man gör sedan barnen sjuka genom undermålig hygien, lågt utbildad personal och dålig medicinsk teknisk utrustning. Jag larmade sjukhusledningen 23 mars 2010 och blev anklagad för att ha mördat ett barn den 7 april. Jag kunde bevisa att läkarna ljög. Idag har jag fått rätt i HSAN, Förvaltningsrätten och Kammarrätten. Bloggen är mitt sätt att försvara mig mot allt som skrivits om mig i pressen sedan sommaren 2008. Om man vill få en sammansatt bild bör man läsa inläggen i den ordning de skrivits.



""" För ett antal år sedan gav jag förslag till min dåvarande chef om att avdelningens personal skulle tillföras kunskap via datorer i stället för de undervisningsdagar vi då hade och där nivån var osedvanligt låg, för en personalgrupp som denna.

En tanke var att nivå och innehåll i den undervisning som ges skulle synliggöras och på sikt lyftas, en annan att eventuella felaktigheter skulle kunna justeras.

En annan tanke var att personalgruppen skulle kunna återkomma till denna undervisning regelbundet – till exempel i perioder med låg beläggning -, dels vid behov men också som ett obligatoriskt moment vart 2-3 år, att all ny personal skulle tillföras samma kunskap och att dessa dokument skulle kunna fungera som stöd för den som är ny.

Jag tänkte mig att man skulle skapa ett undervisningssystem där till exempel CPAP, respiratorvård, högfrekvensvård, pleuradränage osv skulle beskrivas ingående först med bakgrund av t.ex CPAP vård, sedan med beskrivning av apparater, rutiner innan uppstart och fortlöpande, olika aspekter på den omvårdnad som måste ges till patienten, olika observandum och risker, rengöring av apparaten osv.

Medan jag blev utsatt för regelbundna hot, trakasserier och komplotter – med syfte att jag skulle sluta på avdelningen – tilldelades någon annan uppdraget att implementera min idé.

Resultatet blev systemet ”Tilda” med ett antal bilder som beskriver hur apparater ska kopplas samman, en bilagd bruksanvisning på kanske 50 sidor samt ett antal frågor varav flera – i den första versionen – var kuggfrågor som verkade roa den grupp som utformat detta material.

Jag har inte varit inne i detta system sedan den introduktion som hölls. Jag blev så upprörd över hur ännu en av mina mycket goda idéer för utveckling av omvårdanden och strävan efter kvalitetssäkring på vår arbetsplats har misshandlats och förvanskats av personer med halva min kompetens men med avsevärt högre lön och framför allt total frihet utan någon som helst kontroll i verksamheten.

Efter påstötningar från min nuvarande chef har jag nu gjort uppgifterna i Tilda.

Det visade sig att där står att de triggerkapslar som ansluts till Advanced CPAP och SIPAP ska placeras på ryggen eller under revbensbågen.

Det förklarar varför ett stort antal barn försämrats när de vårdats i dessa apparater och att läkare, i många fall, har valt att ta bort trigger funktionen och haft barnen i vanlig CPAP.

Man har sagt att triggerfunktionen ”inte fungerar”.

Triggerkapseln reagerar på tryck. När den trycks samman ger apparaten ett andetag.

Den ska därför placeras på den del av buken som buktar ut mest när barnet andas in.

Den kan med fördel placeras på sidan av buken i nivå med naveln eller ngt högre - beroende på barnets storlek - därför att då kan barnet ligga både på sidan och på magen utan att kapseln behöver flyttas. Det är också av största vikt att kapseln verkligen sitter tätt mot huden.

Man kan inte använda den geltejp som vanligen används när barnen har hög kuvösfukt därför att denna tejpning lossar och då påverkas triggningen. Man bör också tänka på att den blå slangen inte får klämmas eftersom den fortleder tryck till dosan.

Om triggerkapseln placeras fel kan apparaten trigga på barnets utandning.

Vid samtal med erfaren personal har det visat sig att flera reagerat på denna felaktighet i Tilda men att ingen vågat ifrågasätta i en miljö där den som vill förbättra vanligen blir syndabock och slagpåse för många människors aggressioner. """


### Hej

Jag har via mina amerikanska kollegor fått info om att du undrar över placeringen av bukandningssensorn. Det du själv

beskriver är även det som vi lär ut, att dels se på andningsrörelserna som ju oftast är bäst på ena eller andra sidan av buken.

Dessvärre finns det, enligt min mening, ingen riktigt bra bild på detta men jag bifogar den separata beskrivning på

svenska som finns idag. Sen är det ju även av vikt att ha en bra fixeringstejp som sitter.

Har du några ytterligare frågor/funderingar så hör gärna av dig!

Vänliga hälsningar

Johan Lerjestam Produktchef CareFusion Sweden AB Hammarbacken 4B Box 452, 191 24 SOLLENTUNA, Sweden Phone: +46 8 5444 3200 Direct: +46 8 5444 3219 Mobile: +46 733 89 89 44 Fax:+46 8 5444 3225 johan.lerjestam@carefusion.com www.carefusion.com





Kommentar 2023: 

Den sjuksköterska som var ansvarig för instruktionen att triggerkapseln skulle placeras där den absolut inte fick placeras har efter 2017 anmälts till polis av mig, för medverkan i ett mordförsök på flickebarn 2001 och i mordet på Casper, som mördades 1 april 2010. 

Orsak till att jag valde att polisanmäla i sak som var så farlig att poliser ringt mig och gråtit, var att min dotter utsatts för grovt brott, av mycket oklar karaktär, i december 2016. Hennes liv var i uppenbar fara. 

Mordförsöket på flickan 2001 bevisar att Linnéa Litbo mördades 2008. Metoden var identisk.

Stockholms polischef Mats Löfving hade troligen hösten 2022 förhört eller initierat förhör med sjuksköterskan som jag anmält, efter att jag besökt Kungsholmens polisstation och bekräftat anmälningar jag gjort. En av Löfvings angripare kan vara närstående denna sjuksköterska. Flera indikationer tyder på att sjuksköterskan beskyddas, bland annat av fd generaldirektör i ett statligt verk. 

Samma dag som Löfving angreps av Expressen 2022, greps min dotter av polis i Göteborg. Jag larmade till dem, både skriftligt och muntligt, om allvarligt hot över min dotter, från Karolinska. Jag vädjade om att hon skulle få stanna i Göteborg. Det ignorerades. Den 3-5 februari utsattes min dotter för mordförsök inne på häktet Huddinge. Det fanns ingen laga grund för att hon skulle hållas häktad. Allt var charader.                          

Vid 17 tiden den 3 februari kom "flera storvuxna personer, inte ordinarie häktespersonal, alla med handskar på händerna", med mat. Samtidigt fick min dotter ett dokument från Rättsmedicinalverket.        Min dotter hade utsatts för fem tidigare mordförsök. Hon kastade maten och ringde mig och läste upp dokumentet som hon fått. Hon var där påförd adress till en person som utsatt henne för två mordförsök 2021, och som förfalskat ett läkarutlåtande 2016, och som sedan 2014 spridit vitt och brett, inom och utom landet, att min dotter skulle vara en obildbar autist med IQ 62...

Den 4 februari 2023 kom "fem storvuxna män med handskar" med lunchen. Min dotter och jag var i telefon. Hon skulle ringa när hon ätit. Hon minns att hon åt och att hon hann framkalla kräkning, sedan "blev allt svart". Hennes nästa minne är från 9 februari. Hon fick möjlighet ringa mig 14 februari.            

Avslutande huvudförhandling hölls utan min dotters närvaro den 10 februari. Ingen hade meddelat oss föräldrar att vår dotter låg i respirator på Huddinge sjukhus, efter att ha kommit med ambulans klockan 05 den 5 februari, för en skada i ena handen, som medföljare påstod att hon skulle ha orsakat sig själv. Man hade lyckats få ut henne ur häktet. En fråga är vad man tänkt göra efter att handen suturerats. 

Min dotter föll samman på akutmottagningen och blev på grund av det omhändertagen. Det visade sig att hon var nedkyld till 34.5 grader, hade livshotande elektrolytrubbning och begynnande hjärnödem. 

I augusti 2023 lyckades jag få tillgång till min dotters journal, och till det dokument hon läst upp för mig 3 februari. Det hade försvunnit den 4 februari. Hon skulle ha bemött det i domstol den 10 februari. Hon hindrades mycket brutalt från att närvara vid rättegången....


## Både 2001 och 2010 var avsikten med mordförsök/ mord att skada min trovärdighet. Natten 1-2 april 2010 skrev den av mig anmälda sjuksköterskan en falsk anmälan mot mig tillsammans med en ung läkare från samma stad i EU land, som en läkare i Falköping som utsatt min dotter för mordförsök 2020-2021, i samverkan med den man vars adress min dotter påförts av RMV i februari 2023. Anmälan användes av chefsläkaren och utföraren av mordet på Casper, till att anklaga mig för mord den 7 april. 

Jag bevisade 9 april 2010, att läkarna ljög. 

Vårdförbundets slippriga företrädare krävde att jag skulle ta på mig ansvaret för nästa anklagelse från läkarna - att jag skulle ha stängt av Caspers respirator "på eget initiativ". Om jag inte först erkände något som jag inte var skyldig till, fick jag inte ens tala med förbundets advokat, rådgivande. 

Jag sa nej till kravet från Vårdförbundets kaxiga ombudsman, som gått den vanliga vägen i karriär på Karolinska - hon var sambo med en läkare. Jag bevisade ensam, utan problem, utan advokat, att jag inte var involverad i beslut om Caspers död, och att jag inte var skuld till Linnéa Litbos hjärnblödning. 

Företrädaren erbjöd sig att förhandla om att jag skulle förflyttas inom sjukhuset!!!

Jag hade utsatts för avancerad komplott, ett barn hade dött, en ensam mamma hade utsatts för förfärande rättsövergrepp och personlig kränkning - och jag skulle förflyttas, inte de som dödat barnet.

Jag tackade nej till Vårdförbundets erbjudande, och sa upp min tjänst, utan att ha ny anställning, och utan att ha insikt i hur Karolinska attackerar i åratal, så att man hindras få nya anställningar.                    År 2011 fick jag anställning som vårdlärare, sedan fick jag anställning vid Nyfödt intensiv i Tromsö. Över tid breddade jag min kännedom om hur svensk neonatalvård fungerade alla landets alla regioner.    Dessutom arbetade jag dels vid Rikshospitalet Oslo, utöver Tromsö - mycket lärorikt.        


Ett tidigare inlägg om Tilda:


 https://barnsjukskoterskans.blogspot.com/2012/01/om-omvardnads-forum-och-tilda.html 


 https://barnsjukskoterskans.blogspot.com/2012/06/ur-ett-annat-argt-mail-till-ansvarig.html


https://barnsjukskoterskans.blogspot.com/2012/09/om-att-forandra-den-medicinska.html