söndag 6 februari 2022

Från november 2012

“It's not what you look at that matters, it's what you see. ”

Henry David Thoreau



Inlägg  skrivet i november 2012
Jag hade äntligen fått anställning
på neonatal igen 
Och inte vart som helst
I säregna Tromsö
Med människor präglade av landskapet
Och av naturens tvära kast
Och solens bortavaro om vintern

Från 2012


Till mina fd arbetskamrater på KS neonatalavdelning

Vad tror ni att jag såg när jag tittade på er
när jag var så angelägen om att bli er chef
när jag sökte chefsjobb gång på gång trots att ni såg till att mina ansökningar "kom bort", 
trots att ni bestraffade mig utstuderat var gång jag försökte bli chef 
och  trots att ni skrämde läkarna med att ni skulle säga upp er om jag fick makt över er?

Jag kan berätta!
Jag såg att ni var suveräna, att det fanns enorm potential i er grupp,
att ni hade alla förutsättningar att bli det ni ville - världsledande
men att det var omöjligt 
så länge ni inte tillät någon som kunde och vågade säga emot er att fungera som chef.

I mina ögon var ni alla suveräna
värda att satsa på

Mitt mål var att ta er dit ni trodde att ni befann er, men inte befann er.

......